20 aug. 2011

Bebisen

Den här veckan är din bebis 26 cm från huvud till stjärt och 39 cm totalt. Ingen större skillnad alltså Den väger nu hela 1500 gram. Bebisen fortsätter att öppna och stänga ögonen inne i livmodern och kan urskilja siluetter av föremål, och även människor, om ljuset är det rätta.

Bebisen rör sig mycket och du kan antagligen känna många rörelser under dagen. Ibland blir det lite mycket av det goda
Varje bebis har sin egen dygnsrytm och med tiden lär du dig känna igen dem. Kl 21.00-21.30 är ett tillfälle som återkommer varje kväll och efter varje måltid, jag kallar det för "tack för maten sparkar" Vissa perioder med rörelse bör vara återkommande, och om du tycker dig märka en minsking av fosterrörelserna kan du kontakta MVC eller din läkare. Sannolikt mår bebisen alldeles utmärkt men det skadar inte att kolla upp.
Forskning har visat att bebisen inte bara kan höra dig, utan också känna igen din röst, vilket bevisar att den redan kan lära sig, minnas och känna igen. Jag tror att bebisen har kännt igen pappas hand hela tiden eftersom allt blir så lungt när han lägger handen på min mage. Haha
Du

Livmodern är nu 9-10 cm ovanför din navel och din totala viktökning ligger sannolikt omkring 8,5-11 kg. Du kanske märker lite läckage av mjölk från brösten. Den mjölk som läcker nu är inte som den vanliga mjölken, utan innehåller mycket kalorier för bebisen under dess första dagar efter förlossningen, varefter den vanliga mjöken börjar produceras.

Viktökning eller omfördelning? Jag har ju ingen våg men nu känns det som att allt står still i ökningsprocessen. Jag tycker mer att det jag har på kroppen omfördelas.....önsketänkande kanske?

Nu vill jag börja handla kläder, jag vill ha vinterkläder i affärerna!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar