11 feb. 2009

äggplockning.

04.30 vaknade jag i morse av att R var uppe o eldade, bryggde kaffe mm. Jag hade tänkt att sova åtminstonde till 05.00. Kl 06 åkte vi till Uppsala, vi hade fått en karta som vi följde och det visade sig att det var inte riktigt rätt. Men vi kom i tid. Väl inne på kvinnokliniken fick vi en säng och instruktioner om vad jag skulle ha på mej vid ingreppet och vilka mediciner som skulle användas. Plötsligt säger barnmorskan att R ska följa med till Labb 1 för att lämna sitt prov och han går. Där sitter jag ensammen i en 3-sal och lyssnar till samma information 5 gånger till. Det kom 5 par till som skulle genomgå samma ingepp. Från det andra rummet hörde jag hur en man svor över att "runkrummet" var upptaget! Jag kunde inte låta bli att le åt situationen trots att jag hade sån värk i magen o ryggen, det spände som ett bälte runt min kropp. Vi fick väntade till 09.30, jag tog mitt lugnande+smärtstillande Och sen var det dags! Jag fick ligga i en bekvämare variant av gynstol, R satt brevid mej och vi fick se på en skärm hur läkaren punkterade alla 9 blåsor, sög ut all vätska som sparades i provrör. Ett provrör/blåsa. i rummet brevid satt en kvinna med ett microskåp och letade ägg, hon hittade sammanlagt 5 st. vi fick se allla äggen på bild-skärmen. Det såg ut som stekta ägg. Där gulan (ägget) var lika stort som en knappnål och vitan hade flytit ut i en ojämn cirkel, så häftigt! Själva proceduren tog ca 15 min. Sen skulle bara yrseln försvinna och vi fick åka hem. Smärtan skulle sitta kvar sa dom och det hade dom rätt i! Nu har nästan hela dan gått, smärtan är nästan borta men jag vågar inte anstränga mej mycket så det blir till att vara hemma imorgon också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar