19 dec. 2010

Lite barndomsminnen, lite tradition

När jag var ett litet barn åkte  hela familjen till Finland varje sommar. Vi åkte till farmor och farfar som bodde ute på landet i ett stort hus med en stor tomt och där hade farmor och farfar två stora jordgubbsland. Något som återkom varje år var den goda maten. Farmor var en hejare på att göra piroger och annat gott åt oss. Något som jag glömt bort men som min pappa berättade idag var att farmor gjorde dessa piroger tidigt på morgonen så vi fick dom färska. Vilken kvinna!
Jag har idag tillsammans med min pappa bakat Karjalan piirakoita (Karelska piroger) hela dan! Nja, kanske inte hela dan men vi började vid lunch och var färdiga vid 15.00. Tre timmar tog det att baka slut på en deg, sen tar det tid i ugnen, det ska städas i köket efteråt och så ska allt förvaras på ett bra sätt. Och vi var två. Allt det här gjorde min farmor innan vi klev upp på morgonen. Jag var nog inte uppe 07.00 då som min pappa var men han fick färska piroger på morgonen av sin mamma. Något annat som slår mej är att då när detta hände var jag liten, min syster ännu mindre men mina föräldrar var så gamla som jag är nu.
(Bara en parantes )
Så, Tack snälla pappa för hjälpen med pirogbaket, Jag har haft en bra dag och vi har njutit av piroger med äggsmör och julskinkan blev klar lagom till det var dags att äta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar