29 dec. 2009

saker som tillhör julen

snö, minusgrader, god mat och förkylning.
Då har förkylningen med halsont, rinnande ögon, täpt näsa och hosta kommit till Kvicksund. Vi är drabbade båda två.......Vi går som två zombies och mäktar inte med så mycket just nu. Men då får man ju den påtvingade vilan iallafall.........se det positivt!
Jag fick en hushållsassistent i julklapp! Min käre man (som just nu ligger på plus) gav mej en ordentlig matberedare "Bosch mum 8",mörkgrå, med alla tillbehör. Så här i efterhand kan jag tänka att det fanns en baktanke med det :)........han får nuförtiden bullar, nybakt bröd mm på löpande band! Igår bakade jag ett matbröd som blev succe´,
olivbröd ala provencale
200g valnötter. Jag hade bara sötmandel hemma så det fick bli det i stället.
150g svarta oliver
1msk honung
1 tsk salt, vanlig och flingsalt till garnering
3 msk olivolja. jag öste nog i lite mer
3 dl fingervarmt vatten och 6-7 dl vetemjöl. även mjölet tog slut så ca 3dl matbrödsmjöl gick lika bra att fylla ut med.
halvt paket jäst.

Tillred degen som vanligt med jäst o vatten, tillsätt resten och knåda degen snabt. den blir ganska lös. jäs i en timme under bakduk, stjälp upp på bakbordet och skär upp den i fyra avlånga delar (baguetter) flytta över på plåt. Strö över flingsalt. Grädda direkt i 250 grader i 5 minuter. stäng av ugnen, låt stå i ca 12 minuter. Ta ut brödet låt svalna under bakduk. Jag hittade lite torkad timjan i en skål så jag strödde över det tillsammans med flingsaltet. Mums! brödet passar utmärkt till en soppa, ett glas vin och ost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar