30 okt. 2007

tunavallens bilservice.....


.....auktoriserad Kia-verkstad.
Vi lämnade in bilen där på service i september. En dyrsam hobby...... Problemen började när vi hämtade ut bilen. Vi fick deras check-lista på åtgärder och det var mycket som var kontrollerat och åtgärdat enl den. Men vi visste om att ljusbilden inte var ok på Kian, som inte blivit åtgärdade trots att det stod så i deras lista. Dagen efter åkte vi tillbaka och då visade sig att vi inte ens fått rätt stämplar i serviceboken....hm. Det är ju lite därför man lämnar in en ny bil som inte gått så långt. De lovade naturligtvis att de skulle åtgärda det de missat. Som tur var (så här i efterhand) var Rickard observant på en anteckning ang ett olje läckage i bak-axeln. Service mannen antydde att det inte var något alarmerande "då det oftast blir så, det läcker alltid ur dom..... så det är inget du behöver åtgärda" Rickard ville ändå att de skulle åtgärdas och fick ett kostnadsförslag. Inte billigt det heller men.....
En månad senare lämnar vi in bilen igen för "bakaxelkirurgi" Nu borde allt vara ok inför vintern.
Dagarna som följer känns som en dålig historia.
Först lägger batteriet av, KÖP ett nytt!! kostar?
Som tur är så har man snälla kompisar som kunde hjälpa oss med det.
NU ska väll allt fungera? En morgon kommer R hem från jobbet och bilen låter som ett tröskverk!!!
BAKAXELN!!!!! ....Nu börjar faktist tålamodet att tryta. Vi ringer till Tunavallen igen och får lämna in bilen.
Idag kl 07.00 var vi alltså inne i stan för att återse våra kära vänner mekaniker (ironi). Nu på eftermiddagen ringde de och talade om att bakaxeln varit tom på olja så det har skurit,
kostnad: (hoppas ni sitter nu?! )27000 kr.
Och dom inbillar sig att vi ska betala det!!! de har själva sagt att det inte är nödvändigt att åtgärda det för de har mätt oljan i bakaxeln och läckaget var ju inte stort! Nu påstod de att vi under en längre tid måste ha åkt utan olja i bakaxeln! Hur ska dom ha det? Vad är en längre tid? Vi var där 10 Oktober????
Jaja, Har man inte problem sen innan så får man det om man anlitar en dålig bilverkstad! Vi har i allafall en Volvo som fungerar :-)
Fortsättning följer........

3 kommentarer:

  1. Anonym30.10.07

    GGGRRRRR!! Jag skulle ha ett och annat att säga dem. De borde åtgärda problemet! Man kan väl kontakta KIA Motors så de får prata med mekanikerna.

    SvaraRadera
  2. Anonym1.11.07

    Sådana där företagare borde få en jäv-a bakaxel uppstoppad på ett väldigt obekvämt ställe.
    Hoppas det ordnar sig!

    SvaraRadera
  3. Jag tror att Det är ju lite därför man lämnar in en ny bil som inte gått så långt. De lovade naturligtvis att de skulle åtgärda det de missat. bilservice

    SvaraRadera